Anmeldelse: En kulinarisk rejse gennem tiderne

Denne kogebog er et must for enhver som interesserer sig bare en smule for forhistorisk mad og madlavning. Med undertitlen “En kogebog med opskrifter fra stenalder til middelalder” er der ikke meget at tage fejl af – her er opskrifter fra stenalder til nyere tid.

Selvfølgelig er der ikke kulinariskbevaret nogle kogebøger eller beskrevne opskrifter fra stenalderen, da man dengang ikke havde et skriftsprog. Til gengæld kender vi til meget af plante- og dyrelivet samt levemåde og kogegrej. Udfra det er det muligt at gætte sig frem til enkle opskrifter fra perioden. Det er noget nær samme tilfælde med de andre tidsperioder som bogen bevæger sig igennem, om ikke andet hvad angår opskrifter fra Nordeuropa. Der er også opskrifter på mad fra f.eks. det gamle Rom og herfra findes der nedskrevne opskrifter. Der er altså sjældent noget litterært belæg for retterne fra de forskellige tidsperioder. Til gengæld er der videnskabeligt belæg for at tage opskrifterne med i bogen.

Det er netop det videnskabelige, som gør denne kogebog speciel. Den er skrevet af arkæologer og forskere med speciale i for eksempel plantemateriale fra fortiden. Det gør den mere relevant for folk, som interesserer sig for forhistorisk mad, netop fordi der er en chance for at fortidens mennesker måske virkelig har tilberedt retterne. Derudover er retterne enkle og tager hensyn til, hvad for eksempel bronzealdermanden havde til rådighed, når han skulle lave mad. Samtidig er det muligt at tilberede de fleste af retterne i et moderne køkken.

Bogens opbygning

Bogen er opbygget en anelse anderledes end de fleste kogebøger, da der også skal være plads til beskrivelser af tidsperioder og råvarer. Tidsperioderne spænder fra ældre stenalder (jægerstenalder) til nyere tid, hvilket her angives som tiden efter 1500. Retterne kan stamme fra både Nordeuropa og Centraleuropa, hvilket i nogle tilfælde udvider mulighederne hvad angår råvarer. Efter beskrivelser af tidsperioderne og lidt praktisk information begynder selve kogebogen. Her er retterne ikke inddelt kronologisk, men efter årstid og tilgængelige råvarer. Har man overset den bid information, kan det se ud som om retterne er sat tilfældigt op. For eksempel kan man finde en jernalderret og en middelalderret overfor hinanden på en tilfældigt opslået side. Der er ikke billeder af de enkelte retter, men der er billeder i bogen af forskellige hverdags-situationer fra oldtiden.

Ris og ikke mindst ros

Nogle af retterne er måske lige lovlig enkle og man griber sig selv i at tænke, hvor meget arbejde der er lagt i udvælgelsen af hvilke der skulle med i bogen. Ganske vist er der videnskabeligt belæg for, at retterne kunne være tilberedt fordi ingredienserne var til stede, men med det grundlag virkelig mange muligheder. Så kunne man også have lavet en pandekageopskrift til bondestenalderen, da man her havde adgang til mel, mælk, æg, honning og fedtstof. Men det er en del af en anden diskussion, som jeg gemmer til en anden god gang.

Tilbage til bogen; for eksempel er der en stenalderopskrift på svampeomelet. Den består af en håndfuld svampe, 2 æg og nogle friske krydderurter. Svampene skal ristes på en smurt stenplade (eller en pande i et moderne køkken) og æggene piskes med urter og hældes over svampene. Svampeomeletten er lækker og nem at tilberede.

omelet
Svampeomelet, tilberedt af undertegnede. Som fedtstof anvendte jeg baconfedt.

Ved denne opskrift er der ingen henvisning til, hvor idéen stammer fra og selvom der er godt belæg for at man kan have tilberedt retten i stenalderen, virker den samtidig meget ‘moderne’ i sin udformning – svampeomelet er jo en ganske almindelig frokostret på mange caféer i dag. Andre opskrifter er der fine henvisninger til, men de kan sagtens stamme fra andre kogebøger, som også omhandler forhistorisk mad. Bogen består dermed af ‘nye’ forhistoriske opskrifter og opskrifter som andre har nedskrevet før. Jeg kunne godt have tænkt mig at læse lidt om tankerne bag valget af opskrifter som for eksempel svampeomeletten. Hvorfor lige præcis dén opskrift?

Personligt syntes jeg dog det er en anbefalelsesværdig og god bog. Opskrifterne er relevante for interesserede og generelt for de tidsperioder, de hører til i bogen – de indeholder ingredienser som var tilgængelige i perioden som opskriften tilskrives og der er ikke noget udenomssnak i selve opskrifterne.  Jeg kan godt lide den videnskabelige baggrund for opskrifterne og jeg kan godt lide opskrifterne. I forhold til moderne stenalderkost eller palæo-diæt, som indeholder en masse ingredienser som sandsynligvis ikke var tilgængelige i Nordeuropa i for eksempel stenalderen, er opskrifterne i denne bog den ægte vare. De foregiver ikke at være andet eller mere end det der står og der er god logik i hvilke ingredienser der er udvalgt til perioderne.

Fakta

Forfattere: Sabine Karg, Regula Steinhauser-Zimmermann og Irmgard Bauer
Titel: En kulinarisk rejse gennem tiderne. En kogebog med opskrifter fra stenalder til middelalder
Forlag: Communicating Culture & Museum für Urgeschichte(n) Zug
Sidetal: 128
Vejl. pris: 249 kr.

Bogen kan købes hos Academic books samt i diverse museumsbutikker. Man kan også kontakte forfatteren Sabine Karg direkte for at købe bogen på sabine.karg.dk@gmail.com. Den kan også lånes på mange biblioteker.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo