Anmeldelse: Latinsk Kogebog

For nogle måneder siden blev det annonceret, at denne bog ville udkomme – og jeg vidste med det samme, at jeg måtte have den. Latinsk Kogebog udkom praktisk nok lige op til jul sidste år og den er fyldt med spændende, romerske opskrifter. Opskrifterne stammer henholdsvis fra den gode romerske gourmet, Marcus Gavius Apicius (som garvede læsere af bloggen har stødt på før), samt opskrifter fra Cato den ældre – ja, det er ham som udtalte sig om, at Kartago burde ødelægges. Han skrev nemlig også en bog om landbrug, hvorfra hans opskrifter stammer.

Bogens opbygning

Latinskkogebog

Bogen har omkring 6 forskellige afsnit. Først møder man en god lang indledning og introduktion til det romerske køkken og romernes madvaner. Her er nogle meget interessante tanker om hvordan romerne spiste og hvilke krydderier og råvarer de havde adgang til. Dernæst noget af det, jeg næsten er gladest for i bogen. Jeg har jo før tilberedt Isicia Omentata eller romerske burgerbøffer. Der er dog et par ingredienser i opskriften, jeg ikke rigtig lige kunne skaffe – og dem er der simpelthen opskrifter på i bogen, så man selv kan fremstille ingredienserne for at få den helt rigtige smag. Herefter kommer afsnit med opskrifter på henholdsvis foretter, saucer, hovedretter og desserter. Bagest i bogen er nogle ordlister og forklaringer på de forskellige latinske ord og udtryk i bogen. Bogens opbygning gør, at den er lige til at gå til og man kan lære en masse samtidig med, at man kokkererer.

Dulcia Domestica – afprøvning af en opskrift

Da jeg første gang bladrede bogen igennem, var der så meget at give sig i kast med, at det næsten var svært at vælge. Dog standsede mine øjne lidt længere ved opskriften på Dulcia Domestica, som er en slags daddelslik. Og i beskrivelsen af opskriften på nutidsdansk, stod der, at de var grusomt klæbrige. Det var jeg jo nødt til at afprøve, om det nu også kunne passe. Opskriften var nem at gå til, når først alle tingene var gjort klar. Jeg udstenede en mængde dadler og gjorde fyld til dadlerne klar i forskellige skåle. Dadlerne blev fyldt med pinjekerner, mandler samt peberkorn, hvilket var den smag, jeg var mest spændt på. Peberkorn i dadler? Det skulle vise sig at være en god idé. Dadlerne blev rullet i flagesalt, vendt i det smeltede honning på en pande og fisket op igen. Jeg dryssede ekstra flagesalt over bagefter, da meget af saltet faldt af i det flydende honning.

Det romerske daddelslik var faktisk ganske udemærket – meget sødt, så man spiser ikke store mængder på én gang, men det var lækkert. Lidt som moderne saltet karamel og så med lidt ekstra smag fra dadler og fyld. Som det ses på det sidste billeder, er de arrangeret i 3 bunker med forskelligt fyld. Faktisk kunne jeg bedst lide dem med knust peber i, da det stærke peber var godt med de meget søde dadler med honning og salt. Jeg tænker at pinjekernerne og mandlerne kunne have haft gavn af at blive ristet, før de kom ind i dadlerne, for så havde de nok smagt af mere. Men det var ikke dårligt og jeg glæder mig til at prøve flere opskrifter fra bogen. Dadlerne hér kunne jeg også godt finde på at lave igen.

Inspirerende og spændende læsning

Jeg kan godt lide bogens opbygning. Især har jeg altid en stor interesse i at læse indledningen, for at lære mere om råvarer og ingredienser i romernes mad. Nøjagtig som i andre historiske kogebøger, er det tit denne del, som interesserer mig mest. I denne bog forklares selvfølgelig også, hvorfra vi har vores viden om råvarer og selvfølgelig hvor opskrifterne stammer fra. Hver opskrift er også godt forklaret. Opskrifterne er sat op, så man først får den originale opskrift på latin og derefter en direkte oversættelse af denne opskrift. Herefter kommer forfatterne med lidt baggrund og tanker om opskriften og endelig den egentlige opskrift beskrives på moderne dansk, så den er til at tilberede i et moderne køkken. Det kan jeg egentlig meget godt lide.

Jeg har ikke meget ris til denne bog – og det er jo egentlig meget godt. Og det der er, er egentlig mere noget jeg godt kunne have ønsket var der. For eksempel syntes jeg, at der mangler lidt opskrifter på drikkevarer, både med og uden alkohol, så man vidste, hvad der skal serveres til maden. En anden ting, der kunne have været godt, er forslag til menuer eller hvilke retter der ville passe godt sammen samt måske en opskrift på noget brød/fladbrød, eftersom det forklares i indledningen, at man gerne spiste med fingrene og ofte fik serveret brød til maden. Men ellers er bogen jo fyldt med inspirerende opskrifter og der er meget at give sig i kast med. Det kunne være sjovt en dag at arrangere en romersk middag og bruge opskrifterne fra bogen. Jeg kan kun anbefale bogen og glæder mig til at prøve flere opskrifter fra fortiden i fremtiden.

Forfattere: Anne Knudsen, Tue Søvsø og Chr. Gorm Tortzen
Titel: Latinsk Kogebog
Forlag: Gads Forlag